Fotografie jsou téměř nejdůležitějším obsahovým prvkem každé webové stránky. Zopakuji to ještě jednou: Obdorníci tvrdí, že vizuální vjemy lidí tvoří 90 % všech informací přicházejících do našeho mozku. To je síla, co?
Aby web pro návštěvníky byl skutečně přitažlivý, věnujte velikou pozornost pečlivému výběru fotek, obrázků a ikonek. (Současně ovšem mějte na paměti, že výtvarně úžasná stránka sama o sobě dlouho neudrží návštěvníka na webu, pokud tam chybí kvalitní obsah.)
Článek je nejen pro vás, kteří tvoříte vlastní stránky, ale také pro vašeho fotografa, který zatím posbíral jen málo zkušeností s focením na web. Nechci učit fotografy fotit. Technice focení detailně nerozumím a není to smyslem dnešního příspěvku. Podíváme se na focení z jiného úhlu. Z pohledu návrháře webů.
Ne, opravdu podobné snímky nepoužívejte. Co kdybyste byli na fotce raději vy?
Používáte obrázky z fotobanky? Nedělejte to. Vážně ne. Všichni ti “chlapíci v oblecích se zářivým úsměvem” spolehlivě zabijou vaši úvodní stránku. Lidé jsou přesyceni nepřirozeně “dokonalými” katalogovými snímky z nejrůznějších obrazových knihoven.
Mnohem lépe fungují vlastní, původní a originální fotky.
Máte restauraci? Nafoťte si vlastní jídelníček. Jste majitelkou kadeřnického salónu nebo provozovatelem tetovacího studia? Rozhodně na web vyvěste fotky vašich prostor, snímky vašich kreací nebo zákazníků.
Focení pro webové stránky je specifické a vyžaduje součinnost s designerem webu. Má jasná pravidla a profesionální fotograf je zpravidla zná. Ne každý ale může zaplatit několik tisíc korun za skvělé fotky na web od zkušeného fotografa. Co pak? Zamyslete se, kdo z vašich přátel rád fotí. Oslovte ho s promyšleným plánem a uvidíte, že vaši výzvu (za rozumných podmínek) rád přijme. :)
Tušili jste, že úspěch skvělých fotek závisí z větší části právě na vás? Fotograf zvládne technické věci, tedy zaznamená realitu, kterou sami vymyslíte a připravíte. A třeba vám pomůže doladit nápad nebo přidá vlastní inspiraci. Ale přesné zadání pro fotografa – to je především na vás.
Co budete fotit? Kde to budete fotit? Jak to budete fotit? Odpovědi na tyto otázky jsou pro autora snímků zcela zásadní. On je za vás nevymyslí. Nechtějte po ledničce, aby vám upekla kachnu. Přípravě focení proto věnujte velkou pozornost. To je váš hlavní úkol.
Monika je lektorkou jógy a plánuje nové webové stránky. Pojďme společně s ní projít všechny fáze přípravy a focení od prvního nápadu až po hotové snímky. Popsaný scénář můžete s variacemi libovolně aplikovat na jakýkoliv jiný obor nebo zaměření vašich stránek. Postupujte obdobně, ať už jste řemeslník, který nabízí své služby, finanční poradce nebo autor online kurzů angličtiny.
Ukážeme si konkrétní příklady a dozvíte se, jakých chyb byste se měli vyvarovat. Dáme se do toho zgruntu a necháme nafotit kompletní obrazovou výbavu pro mikro web (malý web v rozsahu několika stránek).
Co tvoří základní foto výbavu webu? Toto jsou 4 základní typy fotografií pro web:
Bývá obvykle to první, co lidé na vašem webu vidí. Na úvodní fotce by měli být lidé, případně zvířata. S trochou fantazie to jde, i v když se vaše stránky věnují třeba prodeji platebních terminálů.
Úvodní fotka by mohla třeba vypadat takto. Že nevidíme oči? Že je tam celá postava? Není to důležité. Cítíte tu dynamiku? Taky vás uchvacuje čistota pozadí? Ano, je to působivé.
Co když potřebujeme k úvodnímu obrázku přidat text? Umístěte focený objekt na stranu. Rozhodněte se, zda text bude napravo nebo nalevo, fotograf přizpůsobí kompozici snímku vašemu záměru. Objekt by měl vždy směřovat dovnitř snímku
Volte neutrální pozadí v prostoru pro text.
Všimněte si, že pozadí v prostoru pro text není rušivé.
Chceme-li odlišit nebo zvýraznit text na stránce, přidáme pod text zajímavé foto pozadí.
Ukázka fotky na pozadí webu. Jakou rekvizitu bychom ještě mohli použít? Například ručník.
To je obsáhlá kapitola, která by zasloužila samostatný příspěvek. Lektorka jógy zatím žádné produkty nenabízí, proto jen několik obecných tipů:
Kde budeme fotit? V parku? V tělocvičně? Protože Monika pořádá lekce jógy v tělocvičně, bude lepší fotit přímo tam. Sepište si všechny fotky, které potřebujete, a rozdělte je do 3 skupin podle prostředí. Seznam fotek rozdělte podle prostředí. Připište, o jaký typ snímku se jedná (úvodní, pozadí, ilustrační…)
Kompozice z nadhledu je zajímavější, než fotka v úrovni očí.
Vždy zvolte oblečení odpovídající zaměření webu. Lektorka jógy patrně nebude oblečena do večerních šatů na ples. Finanční poradce bude působit důvěryhodněji na fotkách ve společenském oblečení, než v mikině s obrázkem mimozemšťana a v kšiltovce. Důležitý je i výběr barev. Máte představu o barevné škále, kterou hodláte na webu použít? Řekněme, že vaše webové barvy jsou zelená a fialová. Zkuste sladit barvy a odstíny kostýmu s těmi webovými.
Sepište si seznam rekvizit, které budete potřebovat. V našem případě to bude podložka (ne červená, protože tato barva na webu není), sluchátka, sportovní obuv, lahve s neperlivou vodou, zelená jablíčka (viz. foto pozadí výše).
Ukázka focení rekvizit. Podobné fotky se skvěle hodí například k článku na blogu.
Prohlédněte si seznam fotek, které chcete pořídit. Máte je rozdělené do tří skupin podle prostředí? Výborně. Teď vám prozradím, jakou chybu lidé často dělají. Potřebují 10 fotek a vyhradí si k tomu řekněme 2 hodiny času. Jaký bude výsledek? Profík se jim vysměje do očí a takovou zakázku odmítne. Fotograf – vášnivý amatér – bude aranžovat a cvakat snímky do roztrhání těla. Jenže fotky budou k ničemu. Focení chce čas.
Pamatujte, 1 fotka = 1 hodina. Vezměte si dostatek času a pro každý snímek si rezervujte hodinu času. Pokud pro vás bude fotky připravovat známý a řekne vám, že to zvládne rychleji, přesto si nechte pro každý snímek nejméně 30 minut času.
Vraťme se k fotkám pro webové stránky Moniky. Prohlédněte si podobně zaměřené weby a vyberte si, co se vám líbí. Navštivte sociální síť Pinterest, která je zdrojem nekonečné inspirace k tématům, na které si jen vzpomenete.
Tady jsou další tipy, jaké fotky by mohly skvěle fungovat na stránkách lektorky jógy:
Co mají tyto 3 snímky společného? Interiér, lidé, akce, barvy, vhodný úhel pohledu.
Exteriér, světlo, detail, rozostřené pozadí.
Focení sestavy a pozic jógy je náročná ateliérová práce.
Svěřte ji odborníkovi a počítejte s tím, že focení může trvat klidně celý den.
Na webu lektorky jógy má své místo i tento snímek. Protože humor a vtip může být vzácným kořením webových stránek.
Děkuji Monice Jarmarové za velkou inspiraci k napsání článku. :)
Děkuji fotografovi Tomáši Pěknému za odborný dohled.
David
Nevíte si rady s focením na web?
Chcete doporučit skvělé fotografy?
Zdroj: Shutterstock (ukázky fotografií)
Publikováno: 24.1.2018