Co kdyby vaše fotky na webu měly styl a šmrnc?

Jedním z nejdůležitějších obsahových prvků webové stránky jsou fotografie. Faktem je, že vizuální vjemy tvoří u lidí 90 % všech informací, které přicházejí do našeho mozku. Neopakujte chyby začátečníků a naučte se docílit, aby vaše fotky magneticky přitahovaly návštěvníky.

Lidé web vnímají především vizuálně

Fotografie jsou téměř nejdůležitějším obsahovým prvkem každé webové stránky. Zopakuji to ještě jednou: Obdorníci tvrdí, že vizuální vjemy lidí tvoří 90 % všech informací přicházejících do našeho mozku. To je síla, co?

Aby web pro návštěvníky byl skutečně přitažlivý, věnujte velikou pozornost pečlivému výběru fotek, obrázků a ikonek. ​(Současně ovšem mějte na paměti, že výtvarně úžasná stránka sama o sobě dlouho neudrží návštěvníka na webu, pokud tam chybí kvalitní obsah.)


Článek je nejen pro vás, kteří tvoříte vlastní stránky, ale také pro vašeho fotografa, který zatím posbíral jen málo zkušeností s focením na web. Nechci učit fotografy fotit. Technice focení detailně nerozumím a není to smyslem dnešního příspěvku. Podíváme se na focení z jiného úhlu. Z pohledu návrháře webů.

Zapomeňte na fotobanky

Ne, opravdu podobné snímky nepoužívejte. Co kdybyste byli na fotce raději vy?

Používáte obrázky z fotobanky? Nedělejte to. Vážně ne. Všichni ti “chlapíci v oblecích se zářivým úsměvem” spolehlivě zabijou vaši úvodní stránku. Lidé jsou přesyceni nepřirozeně “dokonalými” katalogovými snímky z nejrůznějších obrazových knihoven.

Mnohem lépe fungují vlastní, původní a originální fotky.

Máte restauraci? Nafoťte si vlastní jídelníček. Jste majitelkou kadeřnického salónu nebo provozovatelem tetovacího studia? Rozhodně na web vyvěste fotky vašich prostor, snímky vašich kreací nebo zákazníků.

Vyberte si fotografa

Focení pro webové stránky je specifické a vyžaduje součinnost s designerem webu. Má jasná pravidla a profesionální fotograf je zpravidla zná. Ne každý ale může zaplatit několik tisíc korun za skvělé fotky na web od zkušeného fotografa. Co pak? Zamyslete se, kdo z vašich přátel rád fotí. Oslovte ho s promyšleným plánem a uvidíte, že vaši výzvu (za rozumných podmínek) rád přijme. :)

Pečlivě se připravte

Tušili jste, že úspěch skvělých fotek závisí z větší části právě na vás? Fotograf zvládne technické věci, tedy zaznamená realitu, kterou sami vymyslíte a připravíte. A třeba vám pomůže doladit nápad nebo přidá vlastní inspiraci. Ale přesné zadání pro fotografa – to je především na vás.

Co budete fotit? Kde to budete fotit? Jak to budete fotit? Odpovědi na tyto otázky jsou pro autora snímků zcela zásadní. On je za vás nevymyslí. Nechtějte po ledničce, aby vám upekla kachnu. Přípravě focení proto věnujte velkou pozornost. To je váš hlavní úkol.

Ujasněte si cíl a smysl focení

Monika je lektorkou jógy a plánuje nové webové stránky. Pojďme společně s ní projít všechny fáze přípravy a focení od prvního nápadu až po hotové snímky. Popsaný scénář můžete s variacemi libovolně aplikovat na jakýkoliv jiný obor nebo zaměření vašich stránek. Postupujte obdobně, ať už jste řemeslník, který nabízí své služby, finanční poradce nebo autor online kurzů angličtiny.


Ukážeme si konkrétní příklady a dozvíte se, jakých chyb byste se měli vyvarovat. Dáme se do toho zgruntu a necháme nafotit kompletní obrazovou výbavu pro mikro web (malý web v rozsahu několika stránek).

Rozdělte si snímky podle typu

Co tvoří základní foto výbavu webu? Toto jsou 4 základní typy fotografií pro web:

  • úvodní fotka (hero image)
  • fotografie na pozadí (background image)
  • fotky produktů nebo služeb
  • fotky ilustrační

Úvodní fotografie vítá návštěvníky

Bývá obvykle to první, co lidé na vašem webu vidí. Na úvodní fotce by měli být lidé, případně zvířata. S trochou fantazie to jde, i v když se vaše stránky věnují třeba prodeji platebních terminálů.


  • Oči. Lidé se dívají objektu na fotce do očí. Oči proto musí být zřetelné a jasně viditelné. Dejte pozor, aby nebyly ve stínu. Snímek s jasnýma očima je mnohem účinnější, než tvář v tmavých slunečních brýlích.
  • Tvář. Stejně jako oči, je tvář zajímavější, než celá postava.
  • Dejte do toho akci. Diváci milují akční fotky lidí nebo zvířat. Vdechněte snímku život zajímavým (hlavně přirozeným) gestem nebo vtipným výrazem.

Úvodní fotka by mohla třeba vypadat takto. Že nevidíme oči? Že je tam celá postava? Není to důležité. Cítíte tu dynamiku? Taky vás uchvacuje čistota pozadí? Ano, je to působivé.

Bude tam text, počítejte s tím

Co když potřebujeme k úvodnímu obrázku přidat text? Umístěte focený objekt na stranu. Rozhodněte se, zda text bude napravo nebo nalevo, fotograf přizpůsobí kompozici snímku vašemu záměru. Objekt by měl vždy směřovat dovnitř snímku

Volte neutrální pozadí v prostoru pro text.

Všimněte si, že pozadí v prostoru pro text není rušivé.

Fotka na pozadí webu, prostě background

Chceme-li odlišit nebo zvýraznit text na stránce, přidáme pod text zajímavé foto pozadí.

  • vybírejte téma fotky v souladu se zaměřením webu
  • volte vhodné rekvizity, které souvisí s vašimi stránkami
  • pamatujte, že na snímku budete potřebovat dostatek prostoru pro text
  • objekty umístěte na okraje fotografie a střed ponechte volný pro textové pole

Ukázka fotky na pozadí webu. Jakou rekvizitu bychom ještě mohli použít? Například ručník.

Produktové fotografie

To je obsáhlá kapitola, která by zasloužila samostatný příspěvek. Lektorka jógy zatím žádné produkty nenabízí, proto jen několik obecných tipů:

  • Nabídněte co největší produkt. Na produktové fotografii má být pouze objekt vašeho zájmu. Doporučuji světlé, jednobarevné pozadí. Zkuste se při focení k produktu co nejvíce přiblížit. Nepoužívejte efekty nebo speciální objektivy, ať produkt vypadá co nejvěrněji. Výsledný snímek ořízněte.
  • Ukažte produkt v nejlepším světle. Lidé si nekoupí výrobek, který nevidí. Produkt co nejlépe nasviťte měkkým rozptýleným světlem. Dejte ale pozor na odlesky. Nenabízejte na webu nerezovou nádobu, ve které vidíte fotografa a zázemí ateliéru jako v zrcadle.
  • Dejte divákovi více pohledů. Vyfoťte produkt z několika stran, z různých úhlů. Zákazníci chtějí co nejvíce informací.

Vyberte vhodné prostředí

Kde budeme fotit? V parku? V tělocvičně? Protože Monika pořádá lekce jógy v tělocvičně, bude lepší fotit přímo tam. Sepište si všechny fotky, které potřebujete, a rozdělte je do 3 skupin podle prostředí. Seznam fotek rozdělte podle prostředí. Připište, o jaký typ snímku se jedná (úvodní, pozadí, ilustrační…)


  • exteriér (v parku, ve městě, v lese….)
  • interiér (tělocvična, obchod, dílna, kancelář…)
  • ateliér (pro focení lidí nebo produktů)

Kompozice z nadhledu je zajímavější, než fotka v úrovni očí.

Navrhněte rekvizity a kostýmy

Vždy zvolte oblečení odpovídající zaměření webu. Lektorka jógy patrně nebude oblečena do večerních šatů na ples. Finanční poradce bude působit důvěryhodněji na fotkách ve společenském oblečení, než v mikině s obrázkem mimozemšťana a v kšiltovce. Důležitý je i výběr barev. Máte představu o barevné škále, kterou hodláte na webu použít? Řekněme, že vaše webové barvy jsou zelená a fialová. Zkuste sladit barvy a odstíny kostýmu s těmi webovými.


Sepište si seznam rekvizit, které budete potřebovat. V našem případě to bude podložka (ne červená, protože tato barva na webu není), sluchátka, sportovní obuv, lahve s neperlivou vodou, zelená jablíčka (viz. foto pozadí výše).

Ukázka focení rekvizit. Podobné fotky se skvěle hodí například k článku na blogu.

Připravte si časový plán

Prohlédněte si seznam fotek, které chcete pořídit. Máte je rozdělené do tří skupin podle prostředí? Výborně. Teď vám prozradím, jakou chybu lidé často dělají. Potřebují 10 fotek a vyhradí si k tomu řekněme 2 hodiny času. Jaký bude výsledek? Profík se jim vysměje do očí a takovou zakázku odmítne. Fotograf – vášnivý amatér – bude aranžovat a cvakat snímky do roztrhání těla. Jenže fotky budou k ničemu. Focení chce čas.

Pamatujte, 1 fotka = 1 hodina. Vezměte si dostatek času a pro každý snímek si rezervujte hodinu času. Pokud pro vás bude fotky připravovat známý a řekne vám, že to zvládne rychleji, přesto si nechte pro každý snímek nejméně 30 minut času.

Inspirujte se

Vraťme se k fotkám pro webové stránky Moniky. Prohlédněte si podobně zaměřené weby a vyberte si, co se vám líbí. Navštivte sociální síť Pinterest, která je zdrojem nekonečné inspirace k tématům, na které si jen vzpomenete.  

Tady jsou další tipy, jaké fotky by mohly skvěle fungovat na stránkách lektorky jógy:

Co mají tyto 3 snímky společného? Interiér, lidé, akce, barvy, vhodný úhel pohledu.

Exteriér, světlo, detail, rozostřené pozadí.

Focení sestavy a pozic jógy je náročná ateliérová práce.

Svěřte ji odborníkovi a počítejte s tím, že focení může trvat klidně celý den.

Na webu lektorky jógy má své místo i tento snímek. Protože humor a vtip může být vzácným kořením webových stránek.

Rekapitulace v pěti bodech

  1. Vyberte si fotografa a proberte váš záměr: Fotky na web jógy mi nafotí sestřenice Petra.
  2. Rozdělte si snímky podle typu: 4 fotky – 2x úvodní foto, abych měla varianty + 1x foto na pozadí + 1x foto s účastníky lekce jógy
  3. Vyberte vhodné prostředí: Budeme fotit v tělocvičně základní školy. Nezapomenout klíče!
  4. Navrhněte rekvizity a kostýmy: Tmavě modré kalhoty na jógu + triko, světle modrá podložka, zelená podložka, kyselá zelená jablka (koupit!), sluchátka od telefonu, lahev neperlivé vody (sundat etiketu!), nové nepožité tenisky (snad dorazí včas zásilka z ebay)
  5. Připravte si časový plán: 12:00 – 14:00 úvodní fotka, různé verze, pohled (vyzkoušet nadhled z balkónu), 14:00 – 15:00 focení lekce jógy, ​15:00 – 16:00 focení rekvizit na podložce

Děkuji Monice Jarmarové za velkou inspiraci k napsání článku. :)

​Děkuji fotografovi Tomáši Pěknému za odborný dohled.

David


Nevíte si rady s focením na web?

Chcete doporučit skvělé fotografy?

Poradíme vám

Zdroj: Shutterstock​ (ukázky fotografií)

Publikováno: 24.1.2018